Myynnissä menestymiseen vaikuttaa moni asia, mutta joitain perusasioita kannattaa opetella tekemään alusta asti. Yksi asia, millä helpotat omaa arkeasi merkittävästi, on järjestelmällisyys. Olemalla järjestelmällinen, pystyt kasvattamaan myyntituloksiasi ja menestymään erinomaisesti myyjän vaativassa työssä. Miksi järjestelmällisyys on niin tärkeää?
Varsinkin sellaisessa myyntityössä, missä tavataan vähänkään enemmän asiakkaita viikkotasolla, muistin varaan ei kannata jättää asioita. Asiakkaiden kanssa tulee sovittua kaikenlaista. Soitellaan huomenna iltapäivällä. Lähetän tarjouksen huomenna aamulla. Palataan asiaan kahden viikon päästä. Kuulostaako tutulta?
Mitäs sitten, kun huomisen iltapäivä meneekin ohi, tai kahden viikon päästä on sovittu jo 20 muun asiakkaan kanssa uusia juttuja? Muistitko kuitenkaan palata sille asiakkaalle, joka odotteli yhteydenottoasi?
Ostajat ovat tietenkin erilaisia ja kaikkia ei välttämättä häiritse, vaikket soittaisikaan sovitusti tai tarjouksen lähettäminen viivästyisi päivällä tai kahdella. Mutta! Ei se ainakaan edesauta luottamuksen rakentamista ja osa kaupoista voi mennä sen takia ohi. Toisinpäin ajateltuna, yksikään ostaja ei varmasti jätä ostamatta sen takia, että toimit täsmälleen, kuten on sovittu.
Täsmällisyys asiakkaiden suuntaan on mahdollista käytännössä vaan, jos asiat kirjaa itselleen ylös. Olipa se sitten kalenteriin, muistivihkoon tai vaikkapa post it -lapuille. Asioiden kirjaamisessa on myös toinen merkittävä hyöty. Kun kirjaat asiat ylös, vapautat aivoistasi kaistaa muille asioille. Kun toimit muistin varassa, aikasi menee tulipalojen sammuttamiseen ja työn tehokkuus laskee merkittävästi.
Tee ennemmin särmät muistiinpanot ja hoida asiat ajallaan.
Tehokas työtapa tuo tuloksia
Järjestelmällisyys auttaa myös rakentamaan työpäivät tehokkaiksi. Luo työpäiviisi rakenne, mikä takaa menestyksesi. Kun sinulla on selkeä suunnitelma ja askelmerkit, sinun on helpompi pitää focus oikeissa asioissa. Loppujen lopuksi, oikeisiin asioihin keskittyminen ratkaisee, menestytkö vai et.
Jos teet työtä, missä hankit itse asiakkaasi, suosittelen kokeilemaan seuraavia toimintatapoja:
- Älä buukkaa sitä vauhtia, kun löydät sopivan prospektin vaan käytä ensin aikaa prospektointiin ja luo itsellesi soittolista
- Buukkaa säännöllisesti! Kerran päivässä tunnin buukkaus on huomattavasti miellyttävämpi tapa kuin perjantaina paniikissa, kun ensi viikko näyttää tyhjältä.
- Tarjoa potentiaalisille asiakkaillesi kalenteristasi kahta vaihtoehtoista aikaa, näin pystyt paremmin ohjaamaan, milloin tapaat asiakkaita ja saat tätä kautta hallittua paremmin aikaasi.
- Hoida kaikki sovitut asiat heti asiakastapaamisen jälkeen. Jos jotain asioita sovitaan hoidettavaksi myöhemmin, tee itsellesi riittävät muistiinpanot asiasta.
- Kalenteroi myös omat menosi ja pidä niistä kiinni.
- Eat the frog! Tee aina työpäiväsi ärsyttävin asia heti aamulla ensimmäiseksi. Loppupäivä sujuu luultavasti paremmin!