Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Blogi » Näin teet liiketoimintasuunnitelman

Näin teet liiketoimintasuunnitelman

Sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tämä pätee myös yritystoimintaan. Yrityksen perustamista puntaroidessa kannattaa kirjoittaa päässä pursuilevat ideat ylös ja jalostaa niistä liiketoimintasuunnitelma. Asioiden auki kirjoittaminen selkeyttää ajatuksiasi ja liiketoimintasuunnitelmaa saattaa kysyä pankit ja muutkin pakolliset yhteistyökumppanit. Hyvän liiketoimintasuunnitelman ei tarvitse olla sataa sivua pitkä, mutta muutamiin asioihin kannattaa panostaa. Tässä ajatuksia ja vinkkejä, millä pääset alkuun.

Liiketoimintasuunnitelman alku

Liiketoimintasuunnitelman alkuun kannattaa kirjoittaa lyhyt tiivistelmä, että lukija pääsee kartalle, mistä on kyse. Tiivistelmän jatkoksi kannattaa kuvata lähtötilanne mahdollisimman tarkoin. Kirjoitin omaan liiketoimintasuunnitelmaani oman ikäni yrityksen perustusvaiheessa ja lyhyen kuvauksen työurastani yrityksen perustamiseen asti. Tämän lisäksi kuvasin lyhyesti vahvuuksia ja heikkouksia, mitä itsessäni tunnistan.

Liikeidean kuvaaminen

Liikeidea kannattaa kuvata liiketoimintasuunnitelmaan mahdollisimman tarkasti. Mitä olet myymässä, kenelle ja miten. Näihin kysymyksiin vastaamalla pääset jo hyvin vauhtiin. Todennäköisesti liikeidean kuvaaminen lihoo muutamasta lauseesta useammaksi kappaleeksi.

Visio, missio, arvot

Näihin ei kannata kauheesti käyttää tässä vaiheessa aikaa. Joku ajatus (visio) sinulla todennäköisesti on, mihin suuntaan haluat yritystäsi kehittää ja mitä varten teet mitä teet (missio).

Luotettavuus, kotimaisuus, rehellisyys. Siinä on valmiit arvot, ole hyvä. Näitä käyttää jo noin 80% suomalaisista yrityksistä, eli varmasti tukee liiketoimintaa kovasti. Omaat itse kuitenkin jotkut arvot ja niiden mukaisesti todennäköisesti myös liiketoimintaa teet. Arvojen pohtimisen sijaan tärkeämpää on ensin saada hommat käyntiin ja laskua liikkeelle. En tiedä yhtään tapausta, missä kauppa olisi ratkennut hyviin tai huonoihin arvoihin.

Kilpailija-analyysi ja kohderyhmän määrittely

Keneltä lähdet viemään markkinaosuuksia? Tutustu pääkilpailijoihisi ja listaa ne ylös. Kannattaa myös tutustua kilpailijoiden palveluihin/tuotteisiin ja kirjoittaa havainnot ylös. Kilpailijoiden tunteminen ei ole koskaan huono asia.

Kohderyhmän määrittely/unelma-asiakkaan määrittely kannattaa tehdä huolellisesti. Mikä on se kohderyhmä, jossa kuvittelet olevan suurin ostopotentiaali. Kun pääset liikkeelle, saatat huomata, että omat ajatuksesi parhaista asiakkaista on mennytkin metsään, mutta jos kassakone kilisee, niin ehkä pääset siitä yli.

Markkinointisuunnitelma ja riskianalyysi

Markkinointisuunnitelma voi itsessään olla jo melko laaja, mutta tähän kannattaa vähintään kirjata ajatuksia markkinoinnin keinoista, nettisivuista ja ajatuksesi yrityksen brändistä.

Riskianalyysin ajatuksena on nimensä mukaisesti analysoida liiketoimintasi mahdollisia riskejä. Kun riskejä tunnistaa on niihin myös helpompi varautua.

SWOT-analyysi

Riskianalyysin jatkoksi on hyvä miettiä yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Swot-analyysin tekeminen on huomattavasti mukavampaa, jos saat jonkun kaverin sparrailemaan ja haastamaan ajatuksiasi.

Rahoitus-, kassavirta- ja kannattavuuslaskelma

Tarvitsetko ulkopuolista rahoitusta? Miten yrityksesi tulo ja menovirrat pitäisi saada rullaamaan? Milloin yrityksesi olisi tarkoitus olla kannattava ja mitä se vaatii? Näihin kysymyksiin saat vastaukset, kun avaat excelin ja uhraat muutaman tunnin. Tähän kannattaa oikeasti käyttää aikaa. Jos liiketoimintasi ei toimi excelissä, niin se tuskin toimii ”luonnossakaan”.

Näillä vinkeillä pääset jo hyvään vauhtiin. Jos pelkkä ajatuskin ahdistaa, niin silloin kannattaa hankkia tulitukea. Kukaan ei voi tehdä liiketoimintasuunnitelmaa puolestasi, mutta ammattitaitoinen sparraaja saattaa auttaa melko paljon asiassa. Ota yhteyttä, mikäli tarvitset apua!