Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Blogi » 10 helppoa vinkkiä myynnin kasvattamiseen

10 helppoa vinkkiä myynnin kasvattamiseen

Haluatko kasvattaa myyntiä ja nostaa kaupanteko prosenttisi seuraavalle tasolle? Todennäköisesti harva myyjä vastaa tähän kieltävästi. Tässä helppoja vinkkejä myynnin kasvattamiseen. Näillä 10 vinkillä pääset jo hyvin alkuun:

1. Esitä kysymyksiä ja kuuntele asiakastasi

Kysy, älä oleta. Myyntitilanteen alkuvaiheessa hyvä myyjä osaa kartoittaa asiakkaan tarpeen. Kysy ensin laveita kysymyksiä, mihin asiakas ei voi vastata kyllä tai ei. Näin saat asiakkaan puhumaan ja pääset kysymään tarkentavia kysymyksiä luontevasti. Mitä paremmin ymmärrät asiakkaan tilanteen, sen paremmin osaat tarjota asiakkaalle oikeaa ratkaisua. Lisähyötynä myyntitilanne muodostuu enemmän keskustelevaksi, mikä on yleensä myös myyjälle huomattavasti mukavampi. Myynnin kasvattaminen lähtee siitä, että osaat kartoittaa asiakkaan tarpeen mahdollisimman hyvin.

2. Hyödynnä referenssit

Kerro asiakkaalle tulokset, mitä muiden asiakkaiden kanssa olet saanut aikaan. Joko sinun nettisivuiltasi löytyy asiakastarinoita tai videoita? Ihmiset ovat laumaeläimiä ja haluavat lähtökohtaisesti tehdä samankaltaisia ratkaisuja kuin muut lajikumppaninsa. Jos asiakastarinassa yrittäjät kehuu tuotettasi tai palveluasi, se kelpaa varmasti paremmin myös seuraavalle samankaltaiselle asiakkaallesi. Kysythän myös tyytyväisiltä asiakkailtasi, kenelle sinun kannattaa soittaa seuraavaksi. Tällä mallilla vähennät merkittävästi kylmäsoittojen määrää.

3. Oleta, että asiakas ostaa

Ole itsevarma ja seiso tuotteesi takana. Keskustele potentiaalisen asiakkaasi kanssa siten, että asiakas olisi jo ilmoittanut ostavansa. Anteeksi, että olen olemassa -asenteella on negatiivinen vaikutus kaupantekoon. Itsevarmuuden ja röyhkeyden raja on melko häilyvä, eli muista tässä hyvän maun raja!

4. Erotu joukosta

Jos asiakas vertailee kahta saman hintaista ja näköistä omenaa, todennäköisyys saada kauppa on todennäköisesti 50%. Pystytkö erottumaan massasta paketoimalla tuotteesi eri tavalla? Ainakin voit jättää erinomaisen ensivaikutelman ja erottua massasta erinomaisella palvelulla.

5. Kerro tarinasi visuaalisesti

Videot, kuvat ja animaatiot auttaa viestimään asioita ymmärrettävästi. Panosta myyntimateriaaleihisi. Asiakkaan on merkittävästi helpompi seurata myyntitilannetta jos tukenasi on Powerpoint -esitys tai muutama havainnollistava kuva. Kertomasi asiat jäävät todennäköisesti myös paljon paremmin asiakkaasi mieleen.

6. Vastaväitteiden voittaminen myynnissä

Vastaväite kertoo, että asiakas harkitsee ehdotustasi. Kun tapaat useita asiakkaita ja tarjoat heille samaa palvelua tai tuotetta, huomaat nopeasti, että vastaväitteet toistavat itseään. Tästä syystä kannattaa harjoitella vastaamaan vakuuttavasti yleisimpiin vastaväitteisiin. Myynnin kasvattaminen kulkee käsi kädessä korkean kaupanpäätösprosentin kanssa. Kun osaat taklata vastaväitteet, kaupanpäätösprosentti nousee.

7. Älä panttaa tietoja ennen kaupan päätöstä

Asiakkaat eivät välttämättä kehtaa kysyä myyjältä jotain pieneltä tuntuvia asioita. Nämä  pienet asiat saattavat kuitenkin olla este ostopäätöksen tekemiselle. Kertomalla perusasiat omatoimisesti varmistat, ettei kauppa jää kiinni jostain typerästä pikkuasiasta.  Myyjän kannattaa myös kertoa asiakkaalle, mitä tapahtuu kun kauppa tehdään. Milloin tuote toimitetaan, miten tuote maksetaan ja niin edelleen. Asiakkaan on siten helpompi tehdä ostopäätös.

Myyjänä pitää silti olla tarkkana, ettei sorru tuoteoksennukseen, eli kertomaan kaikkea mahdollista, usein täysin tarpeetonta, tuotteesta. Perustiedot pitää tietysti kertoa ja vastata asiakkaan mahdollisiin kysymyksiin, mutta ihan kaikkea tuotetietoa ei tarvitse, eikä kannata, asiakkaalle kertoa.

8. Ymmärrä, mikä motivoi asiakkaitasi ostamaan

Ymmärrä asiakkaan näkökulmat ja tarpeet. Mitä paremmin pystyt asettumaan asiakkaan asemaan, sen paremmin osaat vedellä oikeista naruista. Jos et ihan ymmärrä asiakkaan tarvetta tai asemaa, sinun on vaikea saada asiakas ostamaan.

9. Hae päätös

Tienviitta myöhemmin johtaa kylään nimeltä Ei koskaan. Kyllä tai ei on aina päätöksenä parempi kuin myöhemmin. Todennäköisesti kaikki myyjät ovat joskus olleet siinä epämukavassa tilanteessa, että avoimia tarjouksia on solkenaan maailmalla, mutta mikään niistä ei meinaa mennä maaliin.

Myyntitilanteen alussa kyselet asiakkaalta paljon kysymyksiä ja kartoitat asiakkaan tarvetta kysymysten avulla. Asiakkaan palaverin alussa antamat vastaukset ovat usein helposti hyödynnettävissä kaupan päätösvaiheessa. Jos pystyt perustelemaan oman ratkaisusi asiakkaan omilla argumenteilla, asiakkaan on hyvin vaikea kieltäytyä.

10. Yllätä asiakkaasi positiivisesti

Ylitä asiakkaasi odotukset! Aina!

Jos pystyt joka kerta tuottamaan jonkun pienen bonuksen asiakkaalle, niin voit olla varma, että asiakas palaa luoksesi kerta toisensa jälkeen.

 

Bonusvinkki (Tämä jo yhdestoista!)

Ole oma itsesi ja luota persoonaasi. Opeteltu käytös on helppoa tunnistaa ja valtaosaa ihmisistä ärsyttää liian lipevät myyntimiehet. Hyvät käytöstavat ja suoraselkäinen toiminta riittää yleensä hyvin pitkälle.

Myynnin kasvattaminen vaatii  usein uusien asioiden opettelua ja toistoja. Tässä oli muutamia helppoja vinkkejä myynnin kasvattamiseen. Ota vinkit haltuun ja kokeile seuraavien asiakkaiden kanssa.

Jos haluat vetoapua myyntiin, autan mielelläni. Ota yhteyttä, niin katsotaan, minkälaisella mallilla päästään eteenpäin!