Myynti on taitolaji ja myyntiä pystyy kasvattamaan monella tavalla. Myyjien vastuulle ei saa kaataa kuitenkaan kaikkea. Usein myynnin tukitoimissa on toivomisen varaa, vaikka asiat olisi helposti hoidettavissa kuntoon. Kokosin listan asioista, mitkä kannattaa tarkistaa ja hoitaa kuntoon heti:

1. Hyödynnä olemassa olevat asiakkaasi
Jos haluat parantaa myyntiä, kokeile siirtää painopisteesi uusien asiakkaiden houkuttelemisesta siihen, että tuotteitasi tai palveluitasi jo kokeilleet ostavat uudelleen. Vanha asiakas on helpompi saada ostamaan uudelleen kuin hankkia kokonaan uusi.
Huomioi myös, että asiakkaiden tarpeet muuttuvat. Vanhoilla asiakkailla voi olla nyt sellaisia tarpeita, mitä heillä ei edellisellä kerralla ollut. Kartoita tilanne, tarjoa oikeat ratkaisut ja tee lisää kauppaa!
2. Opi kilpailijoista
Tunnetko kilpailijoiden tarjonnan? Välillä on hyvä tutustua kilpailijoiden tuotteisiin ja miettiä, miten pystyt tarjoamaan parempia tuotteita ja ratkaisuja kuin paras kilpailijasi.
Opettele vastaamaan kysymykseen: Miksi ostaisin sinulta nyt, enkä kilpailijaltasi huomenna?
3. Innovaatiot ja ainutlaatuiset tuotteet
Ostaako asiakkaasi myös muilta? Pystytkö päivittämään tuotteesi niin ainutlaatuiseksi, että päihität kilpailijoiden vastaavat? Paketoi tuotteesi siten, että asiakas hyötyy ostaessaan useamman tuotteen kerralla.
4. Kasvata arvoa
Luo asiakkaallesi arvoa monin tavoin; julkaise toimialaasi liittyvää asiasisältöä markkinointikanavissa ja huolehdi henkilöstösi kouluttamisesta. Käy henkilöstösi kanssa säännöllisesti läpi, mitä lisäarvoa he pystyvät asiakkaille tuottamaan.
5. Vaali loistavaa asiakaspalvelua
Toimivan asiakaspalvelun merkitys on yllättävän suuri kun jotain menee pieleen tai asiakas tarvitsee apua nopeasti. Reklamaatiotilanteissa nopea reagointi ja asiakkaan arvostaminen kääntää ikävänkin tilanteen voitoksi pitkässä juoksussa.
Ongelmatilanteissa rauhallisuus ja ystävällinen asenne tyynnyttää kiukkuisenkin asiakkaan nopeasti. Turha stressi pois, rapatessa roiskuu. Hyvin hoidettu reklamaatio osoittaa asiakkaalle, että kannatte vastuunne virheen sattuessa.
6. Asiakassuhteiden hoitaminen
Yksi tapa kasvattaa myyntiä on panostaa asiakassuhteiden hoitamiseen. Kun kontaktoit ja tapaat asiakkaitasi säännöllisesti, uusia kaupanteon paikkoja avautuu itsestään.
Koko henkilöstön tulee ymmärtää olemassa olevien asiakkuuksien arvo. Uuden asiakkaan hankkiminen on aina hankalaa ja kallista vanhan asiakkaan pitämiseen verrattuna.
7. Promootio
Markkinointi ja erilaiset kampanjat muistuttavat asiakkaitasi olemassa-olostasi. Kampanjat ja tarjoukset houkuttelevat uusia ihmisiä kokeilemaan tuotteitasi ja antavat sinulle mahdollisuuden vakuuttaa heidät.

8. Markkinointi
Markkinointi on yksi tapa boostata myyntiä. Markkinoinnissa on tärkeää huomioida mitattavuus. Kuinka paljon olet valmis maksamaan asiakkaastasi ja saatko rahasi riittävän moninkertaisesti takaisin?
Markkinoinnin pitää tuottaa tarjouspyyntöjä ja uusia mahdollisuuksia riittävästi, muuten haaskaat rahaasi.
9. Tarjoa uskottavia tuotteita
Uskottavuus on yksi avaintekijöistä, joka saa asiakkaat luottamaan tuotteisiisi ja palveluihisi ja tuntemaan olonsa mukavaksi. Huolehdi, että tuotteesi on kunnossa ja hyödynnä esimerkiksi sosiaalista mediaa parantaaksesi yrityksesi uskottavuutta.
Tuo tyytyväisten asiakkaidesi mielipiteet julki eri kanavissa.