Yrityksen kannattavuus on puheenaihe, jonka pitäisi kiinnostaa kaikkia yrittäjiä ja yritysten omistajia. Suomessa on liikaa yrityksiä, joiden liikevaihto on miljoonia, mutta tulosrivi näyttää punaista tai sinne jää vain murusia. Samaan aikaan muutaman sadan tuhannen liikevaihdolla operoivat firmat saattaavat tehdä tulosta jopa puolet liikevaihdostaan. Heikko kannattavuus on yleensä monen asian summa, mutta jo muutamien perusasioiden kuntoon laittaminen parantaa usein tilannetta merkittävästi.
Listasin alle 10 asiaa, mitkä jokaisen yrittäjän pitäisi aika ajoin tarkistaa omassa liiketoiminnassaan. Tälläkään kertaa kyse ei ole sirkustempuista, mutta liian monelta firmalta jää tästäkin listasta asioita hoitamatta.

1. Pienennä kuluja
Kannattavuuden parantaminen kannattaa aloittaa tutkimalla tarkasti liiketoiminnan kulut. Usein sekä muuttuvissa-, että kiinteissä kuluissa on tinkimisen varaa. Jokainen säästetty euro kasvattaa tuloslaskelman alinta riviä, joten tähän kannattaa käyttää säännöllisesti aikaa.
2. Hinnoittele oikein
Jos mahdollista käytä arvoperusteista hinnoittelua tai muodosta työkokonaisuuksista urakoita. Vältä tuntityönä laskutettavaa työtä. Tuntityötä myydään usein liian halvalla hinnalla verrattuna siihen, mitä asiakas olisi valmis maksamaan tehdystä työsuoritteesta.
3. Tehosta markkinointiasi
Markkinointi on usein talousosaston loppuvastustaja. Pahimmillaan markkinointiin upotetaan isoja summia rahaa, mutta kukaan ei tiedä, tuoko nämä panostukset mitään takaisin. Jos teet markkinointia ulkopuolisen yhteistyökumppanin kanssa, laadi mittaristo, jolla seuraat markkinoinnin tuottavuutta.
4. Älä tee ilmaista työtä
Asiakkailta tulevat pikkuhommat jää usein helposti laskuttamatta. Jos teet muutaman pikkuhomman viikossa ilmaiseksi, häviät vuositasolla jo melkoisen määrän rahaa. Käytä pelisilmää ja sovi asiakkaiden kanssa toimintamallit näihin tilanteisiin, niin asiakastyytyväisyytesi ei kärsi.
5. Vältä alennuksen antamista
Opettele perustelemaan hintasi sen sijaan, että annat alennusta, jos asiakas kyseenalaistaa hinnoitteluasi.

6. Kannusta ja palkitse oikeista asioista
Kerro työntekijöillesi, mitkä ovat yrityksen kannattavuustavoitteet. Osallista työntekijöitä etsimään keinoja parempaan kannattavuuteen ja palkitse parhaista ideoista ja saavutuksista.
7. Karsi liiketoiminnan rönsyt
Jos haluat parantaa kannattavuutta, keskity siihen, missä on paras kate. Tutki säännöllisesti tuote/palveluvalikoimaasi ja jalosta sitä kannattavampaan suuntaan. Sisäänheittotuotteet ovat tietysti asia erikseen.
Ohjaa myyntiä parhaan katteen tuotteisiin/palveluihin. Esimerkiksi myyjien palkkamallissa on helppo huomioida nämä asiat.
8. Hyödynnä parhaat nykyiset asiakkaasi
Luo uutta myytävää parhaille asiakkaillesi ja pidä heistä erityisen hyvää huolta. Lisämyynti vanhalle asiakkaalle on aina paljon helpompaa ja halvempaa kuin uuden asiakkaan hankkiminen.
9. Myy tuotteitasi / palveluitasi isompia määriä kerralla
Sen sijaan, että möisit yhden tai kaksi tuotetta, keksi tapa madaltaa asiakkaan kynnystä ostaa kymmenen tuotetta. Keskikauppaa kasvattamalla helpotat myös paremman kannattavuuden saavuttamista.
10. Kilpailuta jatkuvat sopimuksesi
Puhelinliittymien, lisenssien, vakuutuksien yms. säännöllinen kilpailuttaminen säästää vuositasolla pitkän pennin. Parhaimmillaan kyse on muutaman tunnin vaivasta.
Näillä vinkeillä pääset hyvään alkuun. Tee tästä itsellesi muistilista ja hoida nämä asiat seuraavan viikon aikana. Todennäköisesti kohtaat muutamia yllätyksiä ja yrityksen kannattavuus ottaa jo ensimmäisiä steppejä eteenpäin.