Olen työskennellyt ja ollut osakkaanakin useammassa yrityksessä, joista osa on ollut menestystarinoita ja osa ei välttämättä ole ihan saavuttanut potentiaaliaan. Matkan varrella olen huomannut muutamia asioita, mitkä yleensä yhdistävät menestyviä yrityksiä. Jos liiketoiminnan kehittäminen on ajankohtaista, tästä julkaisusta saat varmasti ajattelemisen aihetta.
Oikeat ihmiset oikeilla paikoilla
Right people on the buss, kirjoitti Jim Collins aikanaan. Tuosta en voisi olla enempää mieltä. Meillä on kaikilla omat vahvuutemme ja roolitus pitäisi rakentaa siten, että ihmiset pääsevät hyödyntämään omia vahvuuksiaan. Johtajarooleissa on hyvä olla henkilöitä, jotka ovat hyviä tekemään päätöksiä ja kantamaan vastuuta. Menestyvien yritysten johtajat ovat yleensä nopeita saamaan asioita aikaiseksi.
Ihmiset ovat luonnostaan erilaisia. Joillekin ihmisille on luontevampaa olla esillä ja edustaa, osa taas viihtyy paremmin taustalla. Osa tekee enemmän näkyvää työtä ja toiset puurtavat pakollisia näkymättömiä asioita kuntoon. Käärmettä ei kannata väkisin työntää pyssyyn, kasvavat yritykset tarvitsevat henkilöitä moniin rooleihin.
Päätä nopeasti, opi virheistä vielä nopeammin
Nopea päätöksen teko ja seurauksista oppiminen on minun mielestäni yksi tärkeimmistä asioista liiketoiminnassa. Nopeasti kasvavissa yrityksissä riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Tämä johtaa siihen, että päätettäviä asioita tulee jatkuvalla syötöllä pöydälle. Jos jokaista päätöstä jäädään liikaa vatvomaan, asiat eivät etene ja hetken päästä pöytä on täynnä päätettäviä asioita.
Toinen yhtä tärkeä asia on se, ettei egoiluun ole varaa. Joskus päätökset osoittautuvat huonoiksi ja huonoiksi todettuihin toimintamalleihin ei kannata jäädä jumiin. Huonoksi havaittua toimintamallia ei kannata alkaa puolustamaan, vaikka olisitkin itse sen keksinyt. Jos faktat ei tue mielipidettäsi, niin vanha malli roskiin ja kehittämään uutta tilalle. Liiketoiminnan kehittäminen alkaa siitä, että kyseenalaistetaan nykytilanne ja rohkeasti muutetaan sitä oletetusti parempaan suuntaan.
Esimerkiksi myyntimalleja ja hinnoittelua kannattaa päivittää ahkerasti, mikäli et saavuta haluttuja tuloksia. Asiakas antaa palautetta myyntimallista ostamalla tai olemalla ostamatta. Tietysti asiakkailta kannattaa myös kysyä, että mitä pitäisi muuttaa, että kaupat syntyisivät.
Johtajat ovat työntekijöitä varten
Jos yritys kasvaa ja palkkaa työntekijöitä, liiketoiminnan johtamisen kannalta on fiksua, että vastuualueita jaetaan ja näin yritykseen syntyy esimiehiä ja alaisia. Myyntijohtaja vastaa myynnistä, talousjohtaja huolehtii luvuista ja toimitusjohtaja katsoo päältä isoa kuvaa. Jokaisella on oma tiiminsä ja organisaatioon kehittyy pyramidin näköinen rakenne.
Jos koko henkilöstö soutaa venettä samaan suuntaan, töissä on mukavaa ja todennäköisesti syntyy myös hyvää tulosta. Toinen vaihtoehto on se, että johtajilla nousee pissa päähän ja he vetäytyvät omiin norsunluutorneihinsa johtamaan toimintaa ylhäältä päin. Parempiin tuloksiin päästään, kun johtajat ymmärtävät, että heidän ykköstehtävänsä on mahdollistaa työntekijöiden onnistuminen.
Ihmisten johtaminen on vaikeaa, koska ihmiset ovat erilaisia. Tästä syystä omat alaiset kannattaa opetella tuntemaan. Mitä paremmin tunnet alaisesi, sitä paremmin osaat viestiä heille asiat oikein ja saat todennäköisesti myös ulosmitattua paremmin heidän koko potentiaalinsa.
Luo menestyvä yrityskulttuuri
Miten sinä haluat, että omassa yrityksessäsi toimitaan?
Sinä itse olet omalla esimerkilläsi näyttämässä mallia, miten haluat muiden toimivan. Jos teet itse asiat tietyllä tavalla, on sitä samaa helpompaa vaatia myös muilta. Yleensä järjestelmällisyys ja asioiden särmä hoitaminen johtaa hyviin lopputulemiin. Kannattaa siis aloittaa palaverit ajallaan, viestiä fiksusti sisäisesti ja asiakkaiden suuntaan, tehdä aina sovitut asiat ajallaan ja niin eteenpäin. Nykypäivänä näiden asioiden kuntoon laittamisella erottuu jo monella toimialalla edukseen. Ei kovin vaikeaa.
Yksi helppo tapa luoda menestyvä yrityskulttuuri on asettaa tavoitteita ja saavuttaa niitä porukalla. Tavoitteiden tulee olla vaativia, muttei utopistisia. Olen itse ollut mukana esimerkiksi koko henkilöstön reissuilla katsomassa formuloita ja FC Barcelonan futispeliä. Näitä reissuja muistelee edelleen lämmöllä, vaikka niistä on vierähtänyt kohta kymmenen vuotta. Kovat oli tavoitteet, mutta niin oli myös palkinnot.
Liiketoiminnan kehittäminen on loppujen lopuksi pienten asioiden hiomista timanttiselle tasolle. Jos tuntuu vaikealta, niin ota yhteyttä. Voin mahdollisesti olla avuksi!