Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Blogi » Pidä burn out ja stressi loitolla hyvällä ajankäytön hallinnalla!

Pidä burn out ja stressi loitolla hyvällä ajankäytön hallinnalla!

Tuntuuko sinusta, että 24 tuntia vuorokaudessa ei ole riittävästi? Miten on mahdollista, että osalle porukasta nuo samat 24 tuntia riittää ja osa porukasta tuntuu saavan niin paljon enemmän aikaiseksi kuin muut? Vastaus on hyvä ajankäytön hallinta.

Kiireen luoma illuusio tehokkuudesta

Se, että on kiireinen ei tarkoita sitä, että on tehokas. Useimmiten ennemmin päinvastoin. Kiire johtuu usein töiden kasautumisesta ja silloin aikaa joutuu jakamaan liian monien asioiden välillä. Se heikentää tehokkuutta merkittävästi.

Jatkuva kiireen tunne aiheuttaa stressiä ja pahimmillaan johtaa loppuun palamiseen, eli burn-outiin. Pitkittynyt stressi ja burn out ovat tänä päivänä yleisiä pitkien sairaslomien aiheuttajia. Burn outin, eli työuupumuksen oireita ovat mm. jatkuva väsymys, asioiden unohtelu ja jopa erilaiset fyysiset oireet.

Mitä ajankäytön hallinta on?

Ajankäytön hallinta tarkoittaa työelämässä käytännössä työpäivien suunnittelua ja ajan jakamista eri työtehtävien välillä. Kun käyttää päivittäin hetken aikaa työpäivän suunnitteluun, saavuttaa enemmän tuloksia vähemmässä ajassa. Työtunteja ei tarvitse lisätä, vaan niitä on mahdollista jopa vähentää kun keskittyy olennaiseen ja tekee asiat oikein.

Kun työtunnit pysyvät kohtuullisena, jää enemmän aikaa palautumiseen, harrastuksiin ja itselle tärkeisiin asioihin. Näin työn ja vapaa-ajan balanssi pysyy hanskassa ja perusedellytykset työssä jaksamiseenkin ovat paremmat. Mikäli ajankäytön hallinta ei onnistu, työnteon tehokkuus huononee ja pidemmällä aikavälillä se tuottaa usein työuupumusta ja stressiä.

Hyvästä ajankäytön hallinnasta on esimerkiksi seuraavia hyötyjä:

+ Parempi työn tuottavuus ja tehokkuus

+ Vähemmän stressiä

+ Tunne siitä, että olet pelin päällä

+ Paremmat mahdollisuudet saavuttaa tavoitteita

Huono ajankäytön hallinta taas aiheuttaa ainakin seuraavia haittoja:

–  Myöhästymiset sovituista aikarajoista

– Tehoton työskentelytapa

– Työn laadun kärsiminen

– Jatkuva kiireen tunne

– Stressaantuminen

– Tulipalojen sammuttelu

Jos sinusta tuntuu, että elät jatkuvassa kiireessä ja stressi on toinen nimesi, ole minuun yhteydessä!